Een levend marketingplan

“If you fail to plan,you plan to fail.”
Benjamin Franklin wist het al, wellicht uit ervaring.

Wat zou je er van denken als je aannemer je huis begint te bouwen zonder plan? Of als de piloot van het vliegtuig naar je vakantiebestemming zou opstijgen zonder vluchtplan? Of als je cruiseschip de oceaan oversteekt zonder navigatiesysteem? Ondenkbaar toch? Nochtans hebben weinig KMO’s een uitgewerkt marketingplan. Of het moet ergens in een schuif stof liggen te vergaren. Een goed onderbouwd en doordacht marketingplan is essentieel. Hoe kun je anders je businessplan uitvoeren?

Er zijn verschillende soorten plannen. Voor de algemene marketingdoelstellingen maak je een strategisch plan op lange termijn. Voor concrete marketingdoelen, bv. een productintroductie, het aanboren van een nieuwe markt of het verlies van je grootste klant opvangen, maak je een operationeel plan op korte termijn. Meng deze niet door elkaar.

Een marketingplan is geen éénmalige oefening. Je moet er continu mee bezig zijn. Eén keer een plan schrijven en daarna in de schuif laten zitten, dat is zoals op vakantie gaan om te ontspannen, maar vergeten om simpelweg een ontspannen leven te leiden.

Een sterk marketingplan bevat geen theorie, maar concrete actiepunten. Begin met het verzamelen van alle nodige elementen. De audit is daarvoor de bron. Een ‘mindmap’ is een geschikte methode om eraan te beginnen.

Dit is slechts een deel van het advies dat je kunt lezen in het boekje “Back to Basics” van de Marketeer.
Boek bestellen? www.demarketeer.be/boek
Ontdek de oplossingen die de Marketeer voor zijn klanten heeft uitgewerkt : www.demarketeer.be

Advertenties

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s