Communicatieplan

Schrijf een consistent communicatieplan

Marketingplan, communicatieplan, promotieplan, reclameplan, PR-plan : ze worden vaak door elkaar gemengd. Met een communicatieplan bedoel ik een operationeel plan om een specifiek marketingproject naar de doelgroep te communiceren.

De essentie van een communicatieplan : welke boodschap naar wie, wanneer, hoe en hoeveel?

Heldere communicatie begint met een helder en consistent plan. Hoe ga je de boodschap bij de doelgroep overbrengen? Het antwoord is niet altijd de klassieke, en altijd veel te dure, reclamecampagne die je aangesmeerd wordt door de klassieke reclamebureaus. Een straf communicatieplan kan goedkoper zijn dan je denkt. Keuzes maken, en niet alles tegelijk willen communiceren, is essentieel.

Micro-websites, webapplicaties, digitale TV, sociale media, LinkedIn… : er komen steeds meer communicatiekanalen bij. Campagnes dienen dus steeds gerichter en beter op de doelgroep afgestemd te worden. Slechte campagnes zijn niet alleen verlieslatend, maar zorgen er ook voor dat de doelgroep niet meer openstaat voor je nieuwe boodschappen. Dat is nog de grootste schadepost.

De basisingrediënten van een straf en samenhangend communicatieplan zijn : doelgroep, doelstelling, positionering, boodschap, medium, timing, budget, meetinstrumenten.

Dit is slechts een deel van het advies dat je kunt lezen in het boekje “Back to Basics” van de Marketeer.
Boek bestellen? www.demarketeer.be/boek
Ontdek de oplossingen die de Marketeer voor zijn klanten heeft uitgewerkt : www.demarketeer.be

Advertenties

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s