Maak tijd om te prospecteren

Telefonisch prospecteren is voor niemand een aangename bezigheid. Niets zo vervelend als onaangekondigd iemand bellen. Nochtans, het succes hangt af van hoe je het aanpakt.

Toen ik nog als marketeer/werknemer in dienst was van een bedrijf werd ik op een dag gebeld door de baas van een reclamebureau die een openingszin had die ik nooit zal vergeten. “Dag Bart, ik ben X van reclamebureau Y. Ik ben aan het prospecteren. Kunnen we eens praten of we met jullie kunnen samenwerken?” Geniaal in zijn eenvoud en eerlijkheid. Geen clichés, geen wollige zinnen, geen lang verhaal over het eigen fantastische bedrijf waar je geen speld kunt tussen krijgen. Gewoon zeggen dat men aan het prospecteren is. Weinigen durven dit vlakaf, maar iedereen moet het doen, dus waarom rond de pot draaien?

Prospecteren vraagt tijd en doorzettingsvermogen. Je doet dat niet “als er even tijd is tussen twee afspraken”, zoals ik al vaak gehoord heb. Maak tijd. Plan het in je agenda. Anders is elk excuus goed om het te blijven uitstellen. Hou er rekening mee dat je gemiddeld 7 nuttige telefonische gesprekken per uur kunt voeren op managementniveau.

Bereid het goed voor : weet met wie je gaat bellen. Zoek alle nuttige info over de persoon en het bedrijf op internet.

Dit is slechts een deel van het advies dat je kunt lezen in het boekje “Back to Basics” van de Marketeer.

Boek bestellen? www.demarketeer.be/boek
Ontdek de oplossingen die de Marketeer voor zijn klanten heeft uitgewerkt : www.demarketeer.be

Advertenties

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s