Slimme sponsoring

Sponsoring is een sympathieke communicatietool die veel gebruikt wordt in business-to-business, en zeker in business-to-business-to-consumer. Meestal beperken KMO’s zich tot relatiemarketing (bv. uitnodigen van klanten op de financieel gesponsorde evenementen). De grote brands gaan een stuk verder met bv. internationale sportsponsoring.

Maar ook puur lokale sponsoring om de lokale markt te bewerken kan slim zijn.

Sponsoring in de vorm van loutere goodwill is weggegooid geld. Evenals zuivere logo-sponsoring zonder ondersteunende acties. Er moet steeds een doordachte strategie achter zitten, met focus op ‘return on investment’. Een slimme sponsorstrategie kan renderen, ook in B2B.

Zet voor jezelf duidelijke doelstellingen op papier (wat wil je bereiken : merkbekendheid, meer verkoop, imago bijschaven, relaties onderhouden of opbouwen…). Meet deze regelmatig.

Ga eerst zorgvuldig na welk type sponsoring het best bij je bedrijf past (sport, vakevenementen, kunst, maatschappelijk…). Laat je niet leiden door je eigen voorkeur.

In plaats van diverse versnipperde initiatieven te steunen, kun je beter één of enkele projecten kiezen en daar een volwaardig budget voor vrijmaken. Kies enkel projecten waarbij je de toegevoegde waarde van je eigen product of dienst kunt demonstreren.

Dit is slechts een deel van het advies dat je kunt lezen in het boekje “Back to Basics” van de Marketeer.

Boek bestellen? www.demarketeer.be/boek
Ontdek de oplossingen die de Marketeer voor zijn klanten heeft uitgewerkt : www.demarketeer.be

Advertisements

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s